Tuesday, June 28, 2011

Mitos vs Fakta

Mitos 1
Wanita hamil tidak boleh mengambil minuman berkafein.

Fakta 1
Sebenarnya ianya adalah selamat bagi wanita hamil untuk minum minuman berkafein sebanyak 200mg/12oz sehari, tetapi tidak digalakkan untuk mengambil lebih daripada jumlah tersebut kerana dikhuatiri berlaku keguguran.

Mitos 2
Tiada risiko bagi ibu dan bayi sekiranya mengambil epidural.

Fakta 2
Terdapat beberapa risiko yang mungkin dialami setelah pengambilan epidural seperti menggeletar, sakit belakang, dan pernafasan tersumbat, juga boleh menyebabkan proses kelahiran semulajadi lebih sukar.

Mitos 3
Ibu baru melahirkan mudah lupa.

Fakta 3
Walaupun ibu-ibu yang baru melahirkan mudah lupa perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan bayi, namun data penyelidikan menunjukkan peningkatan di  beberapa bahagian otak/minda yang menjadikan ibu-ibu lebih pantas dan bijak selepas melahirkan.

Mitos 4 
Bayi yang besar/ berat semasa berada di dalam kandungan akan menyebabkan proses kelahiran lebih sukar.

Fakta 4
Sebenarnya banyak faktor yang akan membawa kepada proses kelahiran menjadi lebih sukar, salah satu penyebab utama ialah kedudukan bayi semasa di dalam kandungan.

Mitos 5
Sekiranya seseorang ibu itu tidak mengamalkan diet/ pemakanan yang sihat, lebih baik memberi bayi susu formula.

Fakta 5
Kecuali seseorang ibu itu mengambil dadah atau ubat-ubatan yang mengandungi dos yang tinggi, penyusuan susu ibu (breastfeeding) itu sentiasa merupakan opsyen terbaik bagi bayi berbanding susu formula

No comments:

Post a Comment