Wednesday, July 13, 2011

Berapa banyak susu ibu perahan yang perlu ditinggalkan di rumah pengasuh?

Salam.

Hari ini saya mendapat satu informasi yang ingin dikongsikan bersama-sama ibu-ibu bekerja di luar sana yang mempraktikkan penyusuan susu ibu secara eksklusif. Soalan yang sering bermain di minda saya sebagai ibu apabila ingin meninggalkan susu perahan di rumah pengasuh. Moga informasi ini berguna untuk semua.

Seringkali kita berada dalam kekeliruan sama ada bayi kita tidak mendapat cukup susu atau tidak, terutama apabila pengasuh meminta lebih stok susu perahan dihantar. Kita tidak perlu terlalu menurut kata pengasuh sebaliknya kita boleh membuat anggaran berapa banyak yang sepatutnya amaun susu perahan yang patut diambil oleh bayi kita sepanjang kita berada di tempat kerja. Tak nak nanti bayi kita terlebih minum pulak kan.

Secara amnya, bayi jumlah oz yang bayi akan minum dalam sehari (24 jam) adalah bergantung kepada berat badan bayi tersebut (dalam pounds(lbs)) x 3 oz. Ini bermakna, sebagai contoh anak saya mempunyai berat sebanyak 7kg, bersamaan lebih kurang 15.5lbs. Cara pengiraan adalah seperti berikut:


= 15.5lbsx3oz x 9hr(jumlah jam sepanjang berada di rumah pengasuh)
                           24 hr
Nota:
1kg berat bayi bersamaan lebih kurang 2.3lbs.

Jadi, jumlah pengambilan susu perahan anak saya sepanjang berada di rumah pengasuh dalam sehari adalah sebanyak lebih kurang 15-18oz.

Namun, apabila bayi sudah mula makan, jumlah pengambilan biasanya akan berkurang sebanyak 1-3oz dari kebiasaan.






No comments:

Post a Comment