Wednesday, August 17, 2011

Pemilihan Botol Susu dan Teat yang Sesuai untuk Bayi yang Menyusui Susu Ibu

Salam.

Hari ini saya ingin berkongsi tentang tajuk di atas.

Ibu-ibu adalah tidak digalakkan untuk mendedahkan penyusuan melalui botol pada minggu-minggu awal kelahiran bayi kerana dikhuatiri bayi lebih suka untuk minum terus dari botol susu. Ini akan menyebabkan produksi susu ibu akan terganggu. Namun, apabila ibu-ibu sudah hampir mahu memulakan tugas, kebanyakan ibu-ibu memilih untuk melatih bayi minum menggunakan botol susu apabila ditinggalkan dengan pengasuh nanti.

Pemilihan botol susu dan teat yang bersesuaian adalah perlu di mana tidak ada jawapan yang benar-benar pasti. Sebaliknya, ibu-ibu hendaklah melihat 'trend' bayi itu sendiri, yang mana satu botol susu dan teat yang sesuai dan selesa bagi bayi. Memang mungkin pada peringkat awal, sesetengah ibu terpaksa berhabis duit untuk memilih dan mencari botol susu dan teat yang sesuai. Itu adalah jalan yang terbaik.

Ada bayi yang lebih suka teat yang berbentuk bulat di depan, ada pula yang lebih suka dan selesa minum melalui 'orthodontic teat'. Apa sekalipun, bagi bayi yang menyusui susu ibu digalakkan untuk memperkenalkan bayi dgn teat 'newborn' atau 'size 1' atau ' slow flow'. Ini adalah salah satu cara mengelak bayi daripada mengalami 'nipple confusion'. Sekiranya bayi masih menyusu susu ibu semasa berumur 3, 6 atau 1 tahun, ibu-ibu tidak perlu beralih kepada saiz teat yang lebih besar kerana 'mother's nipple' tidak akan berubah saiznya.

Ini adalah salah satu botol susu dan teat yang disukai oleh kebanyakan bayi:

MAM Anti-Colic Feeding Bottle 160ML (RM33.50):



No comments:

Post a Comment